close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה ההבדל בין עבירות צווארון לבן ועבירות פליליות אחרות?

מערכת שורשיג אב, תשפא22/07/2021

כשמדברים על עבירות צווארון לבן בדרך כלל עושים זאת כדי לתאר סוג מסוים של עבירות פליליות...

תגיות:
כשמדברים על עבירות צווארון לבן בדרך כלל עושים זאת כדי לתאר סוג מסוים של עבירות פליליות. לרוב, מדובר בעבירות שאינן כוללות אלימות פיזית או פגיעה ממשית בקורבנות, וקשורות לתחומים כגון שוחד, מרמה, הפרת אמונים, עבירות מס, עבירות הקשורות בטכנולוגיה, גניבות ועוד. המאפיין המשותף שלהן הוא כנראה העובדה שהמואשם מנצל לרעה מעמד גבוה וסמכות, שכן בדרך כלל מבצעי העבירות הינם ממעמד סוציואקונומי גבוה ומחזיקים בתפקידים חשובים. לדוגמא, רופא שנותן אישורים רפואיים כוזבים.

כמה הבדלים בין עבירות צווארון לבן ועבירות פליליות
כעת, נבחין בין
כמה הבדלים בין עבירות צווארון לבן ושאר העבירות הפליליות "הרגילות" המוכרות לנו:
• עבירת צווארון לבן לרוב לא כוללת אלימות פיזית ופגיעה בקורבן כלשהו, שכן הכלי שעומד לרשותו של הנאשם יהיה בעיקר הכוח שלו והסמכות שלו במקום העבודה, או אמצעים טכנולוגיים שאינם נשקים. אין ספק שכפי שראינו, עבירות הצווארון הלבן מחולקות להרבה מאוד קטגוריות אך המשותף להן הוא שאין כל שימוש באלימות פיזית.
• עבירת צווארון לבן נחשבת לכזו כשהעבירה מתבצעת במסגרת עבודה ובעזרת אמצעים העומדים לרשות הנאשם במסגרת העבודה.
• ניצול משאבים – אלו יכולים להיות שליטה בסמכויות מסוימות, נכסים מסוימים, עמדות בכירות, כוח פוליטי או ניהולי.
• היכן הנפגעים? - כשמדובר במרבית העבירות הפליליות קל לזהות את הנפגעים מהעבירה. לעומת זאת, עבירות מהסוג של צווארון לבן אינן כוללות פגיעה ממשית באחרים כך שאם יש נפגעים, קשה מאוד לזהות אותם.
• קל להסתיר את העבירה – מכיוון שבדרך כלל העבריין מחזיק בעמדה מכובדת בארגון מסוים, קל לו מאוד להסתיר את הפעולות שלו ואת העובדה שהתבצע פשע ברמה כזו או אחרת.

ואם כבר עמדה מכובדת
הגדרתן הקלאסית של עבירות צווארון לבן היא שהאדם שמבצע את העבירה יגיע מהמעמד הגבוה. עם זאת, בפעמים אחדות גם עובדים זוטרים עלולים לנצל את מעמדם לביצוע עבירות מסוג זה. קחו לדוגמא עובד ביטוח לאומי שביצע עבירת שוחד במסגרת העבודה. המשמעות היא בסופו של דבר אדם שמחזיק בעבודה ומנצל את המשאבים והידע שלרשותו, בכדי לבצע עבירה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה